@ renungan kita

Sunday, January 23, 2011

morning,,aku terjumpa nie,,so nak share utk difikirkan bersama,,, slmt mmbaca.. :)
roh kita asalnya dekat dgn Allah..
apabila dijauhkan dr asalnya, dia akan terseksa, kesunyian, dan menderita spt jiwa perantau yang tercampak d bumi asing.
sering gelisah dan mahu mengecap asal usul yg telah ditinggalkan.
jika rintihan hati kita diabaikan, akhirnya ia akan mati lantaran sakit rindu kpd asalnya.
bawalah kembali diri kita semua ke asal kita, bhwa kita dekat dgn Allah,,
jangan siksa jiwa dan hatimu. dia merintih mahu pulang darp perantauan dunia yg melekakan ini. bawalah hati kita kemabali keasalnya. asalnya yang sentiasa dekat dgn Allah.
sesungguhnya jika Allah mencintai seorg hamba, maka dia tenggelamkan hamba itu dalam cubaan. brg siapa yg tidak pernah mengalami musibah, maka ia jauh drpd kasih sayangNya... dan sesungguhnya para nabi yg juga kekasihnya,,, semuanya mengalami cubaan sebegitu hebat ap lg kita yg manusia biasa yg ini. bila Allah cepat makbulkan doamu maka Allah menyayangimu, bila Allah lmbt makbulkan doamu, maka Allah ingin mengujimu, bila Allah tidak makbulkan doamu, maka Allah merancang sstu yg lebih baik untukmu. oleh itu sentiasalah bersangka baik pada Allah dalam ap jua keadaan pun... kerana kasih sayang Allah itu mendahului kemurkaanNya. oleh itu sayangilah pada Allah kerana kemurkaannya dan takutlah pada Allah kerana siksaannya.
Allah s.w.t,,, sentiasa mendengarmu, sentiasa melihatmu, sentiasa mengenalimu, sentiasa memberi jalan kpdmu, melindungimu, sentiasa mengurus dan memberi nikmat kpdmu,, knp tidak cintamu diletak kpdNya.. knp kamu tidak takut kpdNya yg menentukan nasib dan takdirmu?
menaruh belas kasihan pada org muda, di waktu itu,Nabi bersabda ~wahai manusia, ssguhnya Allah tlh berfirman kpd kmu, agar kamu menyuruh manusia berbuat baik dan mencegah mereka dari kemungkaran, jika tidak Allah akan melantik raja yg zalim memerintah kamu, dan raja itu tidak akan menghormati org tua dan juga tidak doa org alim pun tidak akan diterima Allah. kamu mmnta bantuan tapi Allah tidak mmbntumu, kamu mminta ampun dan Allah tidak mengampunkanmu,, soalannya siapakah raja yg sgt zalim itu skrg ini? berfikirlah wahai manusia... kasihanilah dirimu sndri,,bertaubatlah,,, dan tinggalkan maksiat, mengumpat, muzik yg leka dan tutuplah auratmu, ikutlah ajaran isalam yg sebenar..
fahamilah hakikat kehidupan. ketentuan takdir adakalanya tidak tersingkir dgn keinginan sndri. pengorbanan biarpun pahit, kdg kala buahnya manis. lalu luka di hati usah dilayan. biar kita yg merasainya dan usah mengeluh krn semua itu takdir Allah. dan semua itu jika kita hadapi dgn tabah, maka Allah akan ampunkan dosa kita krn keikhlasan kita padanya... dan bila terkena sstu musibah katakanlah "aku amat bersyukur sekali pd Allah atas musibah ini" jika inilah cara Allah nak ampunkan dosa kita, alangkah indahnya penderitaan ini.. apa erti ikhlas untuk manusia? manusia sgt memerlukan ht yg ikhlas. dgn ht yg ikhlas, manusia itu akan slmt. dimana2 saja mrk akan mndpt ksngan bila manusia itu bersifat ikhlas.. ketahuilah bhwa hati manusia yg ikhlas, para syaitan laknatullah tak mampu untuk brsarang dan menggoda. cukup mudah formula untuk menewaskan syaitan. namun apakah ukuran ikhlas d hati manusia. adakah dgn berkata "aku ikhlas" maka manusia itu sudah ikhlas.. kdg2 kata2 manusia boleh menyelewengkan niat ikhlas manusia. setakat ini, ukuran ikhlas hanya boleh diukur oleh Allah. hanya Allah yg boleh menilai kadar keikhlasan hati manusia.. ya Allah, perbaikilah untukku agamaku yg merupakan penjaga urusanku, perbaikilah untukku duniaku yg merupakan tmpt penghidupanku, perbaikilah akhiratku yg merupakan tmpt kembaliku. jadikan kehidupan ini sbgi tmbhn untukku dalam setiap kebaikan dan jadikan kematian itu sbgi tmpt istirahat untukku dr stp kejelekan dan murka mu...
Amin ya Allah ya Robbal Allamin... :)

0 comments: